13 aanbevelingen voor de preventie van de ziekte van Alzheimer en dementie

1. Leer de tweede (derde, vierde) taal.

Het leren van vreemde talen helpt om de denkprocessen te activeren. Studies tonen aan dat polyglots minder snel aan dementie lijden.

1. Drink fruit- en groentesappen.

Deze unieke vitamine- en mineralencocktails hebben een gunstige invloed op alle functies van ons lichaam.

1. Eet meer voedingsmiddelen met vitamine K.

Vitamine K speelt een belangrijke rol bij het voorkomen van de ziekte van Alzheimer en vroegtijdige veroudering. Het wordt aangetroffen in groene bladgroenten (zoals spinazie of kool).

1. Beheers uw stress.

Psycho-emotionele stress verhoogt het risico op dementie. Stress is vooral gevaarlijk voor mensen met andere risicofactoren.

1. Oefen regelmatig.

Oefening helpt de hippocampus in stand te houden, het gebied van de hersenen dat het meest lijdt aan de ziekte van Alzheimer. De beste manieren om dementie te voorkomen zijn wandelen, zwemmen, fietsen, hardlopen, dansen. Trainen versterkt het hele lichaam.

1. Lach meer.

Wetenschappers hebben bewezen dat een positieve stemming en lachen goed zijn voor ons denken. Regelmatig, lang lachen heeft een cumulatief effect op het lichaam. Als je elke dag minstens dertig minuten lacht, kun je niet alleen plezier hebben, maar ook je leven verlengen.

1. Eet meer fruit en bessen.

Veel fruit en bessen bevatten een stof zoals fisetine – een ontstekingsremmend middel. Deze stof gaat celveroudering en dementie tegen. Vooral mango’s en aardbeien zijn waardevolle bronnen van fisetine.

1. Mediteer om dementie te voorkomen.

Soms is het handig om niet aan urgente zaken te denken en te ontspannen. Meditatie kan nerveuze spanning helpen verminderen. Dit wordt bevestigd door tests op cortisol voor en na meditatie. En zoals we al zeiden, stress is ongelooflijk schadelijk.

1. Eet zeevis.

Zeevis is een bekende bron van omega-3-vetzuren. Deze belangrijke natuurlijke stoffen zijn betrokken bij de opbouw van celmembranen, voorkomen bloedstolsels en beschermen neuronen. Het is wetenschappelijk bewezen dat hoge niveaus van omega-3 in het lichaam de ontwikkeling van de ziekte van Alzheimer vertragen.

1. Niet roken.

Roken heeft een negatief effect op de bloedvaten, inclusief de bloedvaten van de hersenen, wat leidt tot een slechte bloedtoevoer en hypertensie.

1. Slaap 7-8 uur per dag.

Elke volwassene zou minstens 7-8 uur per dag moeten slapen, zodat het zenuwstelsel kan herstellen. Chronische slapeloosheid leidt tot honderden grote en kleine aandoeningen in de fysiologie van ons lichaam. Onder hen is een toename van de productie van cortisol, die rechtstreeks verband houdt met de ontwikkeling van de ziekte van Alzheimer.

1. Beperk suiker.

Suiker verstoort de stofwisseling en verhindert de juiste opname van koolhydraten. Overtollige suiker in het lichaam zorgt ervoor dat u een valse honger krijgt, wat leidt tot overeten en obesitas.

Een verhoogde suikerconsumptie veroorzaakt de ontwikkeling van diabetes type 2. En diabetes is een factor die het risico op de ziekte van Alzheimer verhoogt.

1. Zorg voor regelmatige medische controles.

Een vroege diagnose van de ziekte van Alzheimer is de sleutel tot een effectieve behandeling.