6 nuttige sporten voor mensen met multiple sclerose

  1. Nordic walking.

Nordic walking heeft een positief effect op het bewegingsapparaat en verbrandt tegelijkertijd voldoende calorieën – van 350 tot 450 calorieën per uur. Bij deze sport is de juiste uitrusting erg belangrijk, vooral de lengte van speciale stokken. De specialist begrijpt dit het beste, dus u moet contact met hem opnemen voor advies. De intensiteit van de training is afhankelijk van het terrein, het weer en de gekozen trede. Beginners moeten op comfortabele schoenen letten en de juiste techniek leren. Oefening verbetert het evenwicht, het uithoudingsvermogen aanzienlijk en vermindert angstgevoelens.

  1. Zwemmen.

Om te kunnen zwemmen, moet u de juiste techniek leren. Als u niet goed zwemt, wordt de cervicale wervelkolom overbelast en kan zwemmen alleen maar schade toebrengen. Als je zwakke benen hebt, kan deze sport helpen om ze sterker te maken.

Het lichaam ervaart ernstige stress als u snel zwemt en tot 700 calorieën per uur verbrandt. Daarom is het belangrijk om te onthouden dat zwemmoeheid later optreedt dan bij andere sporten. Bij multiple sclerose is het belangrijk om het juiste trainingstempo te kiezen.

  1. Wateraerobics.

Wateraerobics kunnen worden beoefend tijdens de revalidatie van mensen van elke leeftijd. Er zijn alleen contra-indicaties voor mensen met huidproblemen en allergieën voor chloor. Kracht en uithoudingsvermogen worden goed getraind in water. Dankzij muziek is het gemakkelijk om stress te verlichten, plezier te hebben en tegelijkertijd veel gezondheidsvoordelen te behalen.

  1. Yogalessen.

Dit is een veilige en zeer effectieve praktijk. Beginners moeten onthouden dat je niet moet proberen om alle asana’s zo snel mogelijk te doen. Eerst moet je de ademhalingstechniek onder de knie krijgen, goed leren zitten met een rechte rug en mentaal gespannen spieren ontspannen. Pas als iemand leert om ademhaling, houding en beweging harmonieus te combineren, kun je resultaten verwachten. Yoga is opgenomen in het herstelprogramma voor multiple sclerosepatiënten, samen met fysiotherapie, zwemmen, psychotherapie en een vegetarisch dieet.

Na zes maanden reguliere yoga verdwijnt vermoeidheid, worden patiënten flexibeler, verbeteren de fijne motoriek.

Uw gezondheid zal binnen enkele minuten na een goed gestructureerde sessie verbeteren. De houdingen zijn aangepast aan de gezondheidstoestand en kunnen eenvoudig worden gecorrigeerd door een ervaren docent.

  1. Pilates en stretching.

Deze oefeningen trainen grote spiergroepen, verlichten vermoeidheid en verbeteren de balans. Het trainingsschema is in elk geval individueel en hangt af van het verloop van de ziekte en de ernst van de symptomen. De coach moet ervaring hebben met het werken met mensen met multiple sclerose. Oefeningen moeten worden uitgevoerd zonder noemenswaardige inspanning en overmatige stress.

  1. Fietsen.

Deze sport kan worden beoefend als er geen klachten zijn over de neiging om naar de rechtbank te gaan en als de coördinatie goed is. Je kunt in ieder geval oefenen op een hometrainer. Dergelijke oefeningen verbeteren de functie van lopen.

Het vinden van de perfecte sport voor mensen met multiple sclerose is erg moeilijk omdat de ziekte iedereen anders treft. Het hangt af van het type ziekte en de kenmerken ervan. Luister naar je lichaam en analyseer zijn reactie.

En onthoud dat fysieke activiteit in combinatie met behandeling met effectieve medicijnen (bijvoorbeeld Pacifen of Tizan) kan uw gezondheid aanzienlijk verbeteren.