7 tips om een hartaanval te voorkomen

Constante stress, slechte gewoonten, overgewicht, gebrek aan slaap en een druk schema – dit maakt helaas allemaal deel uit van ons moderne leven. Daardoor raakt ons hoofdorgel overbelast en kan het zich niet altijd aanpassen aan zo’n ritme.

  1. Let op je druk.

Als de indicatoren 140/90 overschrijden, is dit al arteriële hypertensie. Gebruik dergelijke indicatoren niet zelfmedicatie en raadpleeg een arts. Bij de eerste tekenen van de ziekte is ziekenhuisopname misschien niet nodig, omdat u de risicofactoren kunt elimineren.

  1. Stoppen met roken.

Nicotine heeft een schadelijk effect op celmembranen, verstoort hun permeabiliteit, wat leidt tot de ontwikkeling van ionische onbalans. Als gevolg hiervan ontwikkelt zich een tekort aan calcium – een belangrijk sporenelement, zonder voldoende inhoud waarvan normaal werk van de hartspier onmogelijk is, omdat het mechanisme van samentrekkingen van de dwarsgestreepte spieren wordt verstoord. Door van deze gewoonte af te komen, zult u uw hart jarenlang gezond houden.

  1. Maak geen misbruik van alcohol.

Bij mensen met hoge bloeddruk kan een hypertensieve crisis optreden, zelfs na het drinken van een paar drankjes. Chronische alcoholvergiftiging leidt tot een toename van de grootte van het hart (het zogenaamde “bierhart”). Als gevolg hiervan degenereert de hartspier, worden de weefsels slap en vullen de holtes zich met vet. Zo’n orgel werkt niet goed; het is moeilijk om met de last om te gaan. Kortademigheid, hartkloppingen, zwelling in de benen en pijn op de borst komen voor. Slechts de helft van de alcoholisten wordt 55 jaar. Als dit u niet uitkomt, stop dan onmiddellijk met de slechte gewoonte.

  1. Fysieke activiteit.

Het risico op het ontwikkelen van hypertensie kan worden verminderd door af te vallen, beter te eten en meer te bewegen. Lage lichamelijke activiteit wordt in verband gebracht met een verhoogd risico op het ontwikkelen van hypertensie. Bij oefeningen met gemiddelde intensiteit kan dezelfde bloeddrukverlaging worden bereikt als bij oefeningen met hoge intensiteit, of zelfs meer.

  1. Eet juist

Onregelmatig eten of fastfood veroorzaakt vaak niet alleen problemen met de maag, maar ook met het cholesterolgehalte in het bloed. Dit voedsel wordt gekookt met industriële vetten. Meestal is het palmolie, een van de plantaardige vetten die verzadigde vetzuren bevatten. Dat wil zeggen, het grootste nadeel van fastfood is dat dit voedsel technologisch wordt bereid met palmolie en transvetten. Het is dus een bron van ongezonde voeding. Beperk uw inname van koolhydraten en vetten (verminder het eten van gebakken goederen, vooral snoep).

  1. Cholesterol controleren.

Verhoogde cholesterolgehaltes bevorderen de vorming van plaques, wat leidt tot vasoconstrictie en atherosclerose. Bloedstolsels kunnen een slagader volledig blokkeren en een hartaanval of beroerte veroorzaken.

Om het cholesterol te verlagen, grilt u het vlees ook op een rooster om het vet weg te laten lopen en serveert u de groenten erbij. Vervang bij het bakken het hele ei door eiwit en twee theelepels plantaardige olie. Kruid groentesalades in plaats van mayonaise met citroensap en kruiden.

  1. Zorg voor het zenuwstelsel.

Als je zenuwachtig bent, is het een goed idee om te gaan joggen of het huis schoon te maken. Het proces zal zonder gevolgen verlopen. Zonder dit kan bij jonge mensen constante stress hypertensie veroorzaken, en bij oudere mensen kan het een beroerte veroorzaken.