herfst

De sfeer is herfst!

Met de eerste herfstdagen heeft de wereld zijn kleuren verloren en zit je vast in de grijze, weerbarstige dagen? Gefeliciteerd! Het is jouw herfstdepressie.

Natuurlijk kan deze psycho-emotionele toestand in medische zin geen ‘depressie’ worden genoemd. In dit geval is een andere term meer geschikt – een tijdelijke seizoensgebonden daling van de stemming. Maar! Als je er niet tegen vecht en jezelf tot nerveuze uitputting brengt, kan het gemakkelijk uitgroeien tot een volledige depressie of neurose.

Stemmingsverlies, gebrek aan kracht, luiheid, tranen, prikkelbaarheid, pessimisme – al deze symptomen zijn bekend bij mensen die vatbaar zijn voor dergelijke herfst- en winteromstandigheden. Maar de gevaren van deze aandoening eindigen daar niet. Op een verminderde psycho-emotionele achtergrond beginnen chronische ziekten te verergeren en de algemene toestand van het organisme verslechtert: “sprongen” van de bloeddruk en frequente hoofdpijn beginnen, angst, slapeloosheid, pijn in het gebied van de maag, hartaanval, pijn in de botten en gewrichten, verlies van eetlust. Over het algemeen is er een beetje aangenaam. Waarom overkomt ons dit? Er is een bepaalde categorie mensen die qua karakter vatbaar zijn voor dergelijke aandoeningen.

Dit is de meest populaire verklaring voor de oorzaak, maar de seizoensgebonden “depressie” heeft ook medische wortels. Dit komt door de afname van de hoeveelheid en intensiteit van herfst-winterzonlicht. Het is met zonlicht helpen het hormoon serotonine (het hormoon van geluk) wordt geproduceerd in ons lichaam. En aangezien het herfst- en winterlicht wordt verminderd, neemt ook de hoeveelheid geproduceerd “geluk” toe. En in het donker produceert het menselijk lichaam het hormoon melatonine, dat het zenuwstelsel remt en het voorbereidt op rust en slaap. We zijn dus slaperig, traag en moe.

Vergeet ook de stress niet, zonder welke het moeilijk is om je de moderne wereld voor te stellen. Ze veroorzaken ook vaak dergelijke depressieve toestanden. Na een periode van intense nerveuze opwinding mist het lichaam de kracht om weer normaal te functioneren en gaat het in winterslaap. Hoewel het op elk moment van het jaar kan gebeuren, niet alleen in de periode vóór de herfst.

Meestal willen mensen met dergelijke problemen de hulp van een arts niet zoeken en leven in de hoop dat het probleem zichzelf zal oplossen. Misschien wel! De milde vorm van de psycho-emotionele stoornis kan worden gecorrigeerd met behulp van een speciaal dieet, fysiotherapeutische procedures en lichaamsbeweging. Zorg ervoor dat u aan uw dieet voedingsmiddelen toevoegt die serotonine bevorderen (bananen, dadels), antidepressiva (bittere chocolade) en voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine C om het immuunsysteem te verbeteren (grapefruit, sinaasappels).

Het gebrek aan zonlicht is moeilijk te compenseren, dus pak elke minuut de zon en ga vaker naar buiten. Of u kunt gebruik maken van lichttherapiediensten, maar dit moet al met een arts worden gedaan. Vergeet ook sport niet. Hoewel intensieve inspanning de aanmaak van het gelukshormoon niet verhoogt, vermindert het wel de aanmaak van het stresshormoon (cortisol). En het is beter om de sport van tevoren te starten als profylaxe, zonder je lichaam in een nerveuze staat te brengen.

Als de bovenstaande methoden niet hebben geholpen, kan medicamenteuze therapie worden gebruikt. In dit geval is het gebruik van modafinil veilig en effectief. Als de keuze antidepressiva zal zijn, onthoud dan dat het wenselijk is om de ontvangst ervan af te stemmen met uw arts! Elk medicijn wordt individueel geselecteerd.