neurologische

Encefalopathie

Volgens de wetenschappelijke definitie is encefalopathie een neurologische aandoening van de hersenen waarbij diffuse en degeneratieve veranderingen optreden in hersenweefsel, wat leidt tot de dood van zenuwcellen, een afname van het volume van het zenuwweefsel en een verstoring van de hersenfunctie.

De kern van encefalopathie is ischemie, als gevolg van de verslechtering van de bloedtoevoer naar de hersenen, veneuze stasis, oedeem en de effecten op de hersenen van toxines. Deze ziekte wordt veroorzaakt door atherosclerose, hypertensie, vasculaire insufficiëntie, hersentrauma, chronisch alcoholisme, intoxicatie met chemicaliën, zware metalen. Acceptatie van sommige medicijnen, verslaving aan verdovende middelen, pathologie van zwangerschap, ernstige bevalling, lever- en nierschade, stralingsziekte, metabole pathologie, aangezien diabetes kan leiden tot de ontwikkeling van encefalopathie.

SYMPTOMEN

De symptomen van encefalopathie zijn behoorlijk divers en hangen vooral af van het pathologische proces dat tot hersenbeschadiging leidt. Mensen met encefalopathie worden snel moe en prikkelbaar, onoplettend, ze hebben slapeloosheid. Ook worden woordenschat, de viscositeit van het denken, een afname van nieuwsgierigheid, slaperigheid, apathie waargenomen, sommige woorden zijn moeilijk uit te spreken.

Vroege symptomen van encefalopathie zijn onder meer geheugenstoornissen, verminderde mentale prestaties, slaapproblemen, zwakte, malaise en lawaai in de oren.

DIAGNOSE

Tijdens het lichamelijk onderzoek vastgesteld vermindering van gezichtsscherpte, nystagmus, slechthorendheid, toenemende spiertonus en peesreflexen, en coördinatiestoornissen, worden autonome stoornissen gedetecteerd. Daarnaast worden voor de diagnose gebruikt volledig bloedbeeld, biochemische bloedonderzoeken en urineonderzoeken. Het kan nodig zijn om hersenvocht te bestuderen.

SOORTEN ZIEKTE

Er zijn twee hoofdtypen encefalopathie: aangeboren en verworven encefalopathie.

Congenitale encefalopathie omvat de aanwezigheid van een genetisch defect, een afwijking in de hersenontwikkeling, een negatieve invloed van factoren tijdens zwangerschap of geboortetrauma.

Verworven encefalopathie heeft vele soorten die zijn geclassificeerd volgens de oorzaak van de verstoring van de hersenactiviteit – dit zijn posttraumatische encefalopathie, toxische encefalopathie, stralingsencefalopathie, dyscirculatoire encefalopathie, metabole encefalopathie.

ACTIES VAN DE PATINT

Pas na een volledig scala aan onderzoeken en het vinden van de oorzaak van de hersenfunctiestoornis, is het mogelijk om de toestand van de patiënt adequaat te beoordelen. Het is de moeite waard om uw levensstijl te veranderen, toxische effecten te elimineren, een gezond dieet te volgen en lichamelijke activiteit te doen.

BEHANDELING

De behandeling van encefalopathie moet alomvattend zijn.

Eerst identificeren we de oorzaak van encefalopathie en corrigeren deze.

De volgende stap is het voorschrijven van medicijnen die het metabolisme van de hersenen verbeteren: noötropica (Cerecetam, Nootropil, Pyracezine), aminozuren (glutaminezuur), lipotrope verbindingen, vitamine A, E, B, ascorbinezuur en foliumzuur.