Encefalopathie

Volgens de wetenschappelijke definitie is encefalopathie een neurologische toestand van de hersenen waarin zich diffuse en degeneratieve veranderingen in hersenweefsel ontwikkelen, die leiden tot de dood van zenuwcellen, een afname van het volume van het zenuwweefsel en een verstoring van de hersenfunctie.

Het hart van encefalopathie is ischemie, als een gevolg van de verslechtering van de bloedtoevoer naar de hersenen, veneuze stasis, oedeem en de effecten op de hersenen van toxines. Deze ziekte wordt veroorzaakt door atherosclerose, hypertensie, vasculaire insufficiëntie, hersentrauma, chronisch alcoholisme, intoxicatie met chemicaliën, zware metalen. Aanvaarding van sommige medicijnen, narcotische verslaving, pathologie van de zwangerschap, ernstige bevalling, lever- en nierbeschadiging, stralingsziekte, metabole pathologie als diabetes kan leiden tot de ontwikkeling van encefalopathie.

Symptomen

De symptomen van encefalopathie zijn behoorlijk divers en, vooral, het hangt af van het pathologische proces, dat leidt tot hersenbeschadiging. Mensen met encefalopathie worden snel moe en worden prikkelbaar, onoplettend, ze hebben slapeloosheid. Ook woordenschat, viscositeit van het denken, vermindering van nieuwsgierigheid, slaperigheid, apathie worden waargenomen, sommige woorden zijn moeilijk uit te spreken.

Vroege symptomen van encefalopathie omvatten geheugenstoornis, verminderde mentale prestaties, slaapproblemen, zwakte, malaise en oorsuizen.

DIAGNOSE

Tijdens het lichamelijk onderzoek werden de verminderde gezichtsscherpte, nystagmus, slechthorendheid, stijgende spierspanning en peesreflexen en coördinatiestoornissen vastgesteld, autonome stoornissen. Bovendien, voor het diagnosticeren van gebruikt compleet bloedbeeld, biochemische bloedonderzoeken en urinetesten. Het kan nodig zijn om hersenvocht te bestuderen.

SOORTEN ZIEKTEN

Er zijn twee hoofdtypes van encefalopathie – aangeboren en verworven encefalopathie.

Congenitale encefalopathie omvat de aanwezigheid van een genetisch defect, een afwijking in de ontwikkeling van de hersenen, een negatieve invloed van factoren tijdens de zwangerschap of een geboortetrauma.

Verworven encefalopathie heeft vele typen die worden geclassificeerd op basis van de oorzaak van de verstoring van de hersenactiviteit – dit zijn posttraumatische encefalopathie, toxische encefalopathie, bestraling encefalopathie, dyscirculatoire encefalopathie, metabole encefalopathie.

ACTIES VAN DE PATIËNT

Pas na een volledige reeks onderzoeken en de oorzaak van hersenfunctiestoornissen is het mogelijk om de toestand van de patiënt adequaat te beoordelen. Het is de moeite waard om je levensstijl te veranderen, toxische effecten te elimineren, een gezond dieet te volgen en fysieke activiteit te verrichten.

BEHANDELING

De behandeling van encefalopathie moet alomvattend zijn.

Eerst identificeren we de oorzaak van encefalopathie en corrigeren deze.

Volgende stap is het voorschrijven van geneesmiddelen die het metabolisme van de hersenen verbeteren: noötropica (Cerecetam, Nootropil, Pyracezine), aminozuren (glutaminezuur), lipotrope verbindingen, vitamine A, E, B, ascorbinezuur en foliumzuur.