Het effect van stress op het lichaam bij astma

Stress is een integraal onderdeel van het moderne leven. Hoe nerveuzer je bent, hoe moeilijker het wordt om te ademen. Stress beïnvloedt de fysieke toestand van een persoon, waardoor het onmogelijk is om het beloop van de ziekte onder controle te houden.

Stress en angst kunnen fysiologische veranderingen veroorzaken, die op hun beurt astma-aanvallen uitlokken. Bij intense ervaringen komen er enorm veel stoffen vrij zoals histamine en leukotriënen. Onder hun invloed vernauwen de luchtwegen zich. Bovendien, verontrustend, kan een persoon vergeten astmamedicatie in te nemen.

Reacties veroorzaakt door stress verminderen het vermogen van het lichaam om verkoudheid en luchtweginfecties te bestrijden. Alle virale infecties zijn een andere voor de hand liggende oorzaak van astma-exacerbaties

Het diagnosticeren van astma is stressvol voor een persoon. De persoon weet niet wanneer en waar hij de volgende aanval zal krijgen en wat deze zal veroorzaken. Bovendien is stress een onvermijdelijk onderdeel van het moderne leven. Om astma minder opvallend te maken, is het voldoende om het niveau van stress en angst in uw leven te verminderen. Identificeer uw belangrijkste oorzaken van bezorgdheid. Ontdek wat u het meest zorgen baart:

  • financiële problemen,
  • relatieproblemen,
  • gebrek aan sociale ondersteuning,
  • te druk werkschema of tijdgebrek.

Probeer van al deze redenen af te komen. Raadpleeg een specialist als u voor deze problemen geen oplossing kunt vinden.

Om stress te verminderen, introduceer je de volgende regels in je leven:

  • delegeer verantwoordelijkheden. Stop met een perfectionist te zijn en laat anderen een deel van het werk overnemen. Leer anderen om het werk te doen en geef duidelijke, persoonlijke, in de tijd beperkte instructies. Leer hulp met dankbaarheid te aanvaarden.
  • vergeet matige lichaamsbeweging niet. Oefening is een geweldige manier om stress te verlichten. Matige lichaamsbeweging kan u helpen zich beter te voelen en stress te verminderen.
  • slaap minimaal 8 uur om een goede nachtrust te krijgen. Vermoeide mensen kunnen niet tegen stress.
  • leer ontspanningsoefeningen. Leer goed te ademen, ontspan uw spieren op de juiste manier en abstraheren van negatieve gedachten. Al deze eenvoudige oefeningen zijn geweldige hulpmiddelen om stress te verlichten.

Je moet ook kunnen omgaan met stress tijdens astma-aanvallen. Soms begint een persoon rusteloos te ademen als hij het begin van een aanval voelt. Dit kan angst in paniek veranderen. Volg deze richtlijnen om dit te voorkomen:

  • Zorg dat u altijd het recept van uw arts bij u heeft in geval van een astma-aanval, evenals een telefoonnummer waar u snel hulp kunt bellen.
  • Praat met uw arts over uw plan om met een aanval om te gaan.
  • Een astma-aanval stopt meestal na 5-10 minuten. Als dit na 15 minuten niet gebeurt of als uw toestand verslechtert, zoek dan medische hulp.

Bij astma is angst voor astma-aanvallen een veelvoorkomende oorzaak van stress. Deze angst belemmert het leiden van een normaal leven. Je kunt niet permanent met deze angst leven, het is beter om naar een dokter te gaan. De arts zal u helpen om van dit gevoel af te komen en de ziekte onder controle te houden. De hoofdregel voor astma is dat u niet bang hoeft te zijn voor de diagnose, maar uw acties zorgvuldig moet overwegen. Bestudeer de kenmerken van uw ziekte om van angst af te komen. Meer kennis zal helpen om de aanval zonder stress en in korte tijd te verlichten.