Kenmerken van sporten met hiv

Regelmatige lichaamsbeweging kan de bloeddruk normaliseren en de hoeveelheid zogenaamd visceraal vet verminderen. Daarom worden mensen met hiv aangemoedigd om een ​​actieve levensstijl te leiden. Regelmatige lichaamsbeweging bij hiv heeft de volgende voordelen:

  • Vul het lichaam met zuurstof.

Lichamelijke activiteit verhoogt de zuurstofcapaciteit van het bloed, wat een betere zuurstoftoevoer naar het hele lichaam betekent.

  • Spiermassa terugwinnen.

Hiv-positieve mensen verliezen snel spiermassa. En sport stopt dit proces niet alleen, maar helpt ook om het gewenste figuur te krijgen. Oefening verhoogt de flexibiliteit van gewrichten en gewrichtsbanden. Versnelling van metabolische processen stimuleert ook de regeneratieprocessen en verhoogt de elasticiteit van kraakbeenweefsel. Het is belangrijk om de gewrichten niet te zwaar te belasten. En geef ze ook de tijd om te herstellen na de training.

  • Suiker en lipiden worden sneller uitgescheiden.

Antiretrovirale therapie (Duovir, Efavir) is de weg naar een lang en gezond leven. Maar ART kan een hoge bloedsuikerspiegel en lipiden veroorzaken. Zo hebben sommige patiënten problemen met het cardiovasculaire systeem en de pancreas. Oefening versnelt de uitscheiding van suiker en lipiden uit het lichaam.

  • Vermindert angst.

Mensen met hiv hebben vaak last van depressies, angststoornissen en PTSS. Oefening versterkt niet alleen het immuunsysteem, maar verhoogt ook de oxytocinespiegel.

Bij het sporten met hiv moet u zich aan deze regels houden:

– Wees voorzichtig bij contactsporten, zoals boksen of worstelen, waarbij het risico op open wonden groot is. Tot nu toe zijn er geen gevallen van hiv-infectie gemeld tijdens het sporten, maar het is nog steeds beter om dit risico te verminderen.

– Voordat u met de training begint, dient u een arts te raadplegen die het verloop van uw therapie en het stadium van de ziekte kent. Het is de moeite waard om met hem te bespreken welke sport bij u past. Anders zijn er geen beperkingen. Als het trainingsprogramma correct is gekozen, kan een hiv-positief persoon sporten op hetzelfde niveau als gezonde mensen.

– Voordat u begint met trainen, moet u uw trainer vertellen over uw positieve hiv-status.

– Verhoog de belasting geleidelijk, het is efficiënt en veilig.

– Train niet als u zich misselijk voelt.

– Train niet als u open wonden of wonden heeft. Als de blessure tijdens de training wordt opgelopen, moet de training worden stopgezet.

Houd er bij het kiezen van een sport rekening mee dat hiv wordt overgedragen via bloed, wat betekent dat traumatische sporten vermeden moeten worden.

Als u de bloedlipideniveaus wilt normaliseren, moet u sporten kiezen zoals hardlopen, zwemmen, wandelen, fietsen. Welke sport u ook kiest, het zou voor u van belang moeten zijn. Sport heeft een zeer positief effect op mensen met hiv.

Regelmatige sportactiviteiten hebben een algemeen versterkend effect op het hele lichaam: op de gezondheid van het cardiovasculaire en zenuwstelsel, het metabolisme versnellen, het immuunsysteem versterken. Maar overdrijf het niet. Als je niet geïnteresseerd bent, probeer dan de sport te veranderen. Train niet als u zich misselijk voelt. Stel altijd doelen die u kunt bereiken. En geniet altijd van wat je doet.