longontsteking

De belangrijkste methoden voor revalidatie na longontsteking

Elke longontsteking leidt tot longschade en bedwelming van het hele lichaam. Afhankelijk van de ernst van de ziekte en de leeftijd van de persoon, kan de herstelperiode na de ziekte verschillen. Om de resterende effecten na de ziekte en een snel herstel te verminderen, is het noodzakelijk om een revalidatiebehandeling te ondergaan. Allereerst is het na longontsteking noodzakelijk om de immuniteit te herstellen. Daarom moeten tijdens de revalidatieperiode de volgende aanbevelingen worden gevolgd:

• lichte oefening;
  • evenwichtige voeding en suppletie met vitamine C en omega-3 zuren (oa Gold-Vit C 1000 Forte en Gold Omega 3);
  • regelmatige ventilatie van de kamer;
  • regelmatige reiniging;
  • fysiotherapeutische procedures voorgeschreven door een arts;
  • alleen wassen onder de douche, verbod op het nemen van warme baden;
  • het opgeven van slechte gewoonten;
  • onderkoeling vermijden.

De volgende methoden worden gebruikt tijdens revalidatie:

1. Ademhalingsoefeningen (speciaal ontworpen set fysiotherapie-oefeningen na longontsteking).

Ademhalingsoefeningen versterken de borstspieren, voorkomen de vorming van verklevingen en littekens. Tijdens ademhalingsoefeningen voorziet het lichaam het bloed van zuurstof en optimaliseert het de uitstroom van lymfe uit de longen. Hierdoor herstelt het longstelsel veel sneller. Fysiotherapeutische oefeningen in combinatie met ademhalingsoefeningen voorkomen complicaties van een longontsteking. Bovendien verhogen dergelijke procedures de lichaamstoon, verlichten ze vermoeidheid en stimuleren ze de hersenactiviteit. Alle oefeningen moeten worden begeleid door een ervaren instructeur. Aan het einde van de cursus is het noodzakelijk om thuis ademhalingsoefeningen voort te zetten. Oefeningen worden aanbevolen in combinatie met massage en fysiotherapie.

1. Massageprocedures.

Deze procedures beïnvloeden de receptoren van de huid, verhogen de bloedtoevoer naar de plaats van ontsteking en verbeteren de lymfedrainage. Dit helpt het aantal immuuncellen te verhogen. Het wordt aanbevolen om acupressuurmethoden te kiezen die worden gebruikt om de biologisch actieve gebieden te beïnvloeden.

1. Fysiotherapie.

Fysiotherapeutische procedures verbeteren de perifere, regionale en centrale bloedcirculatie en hebben een analgetisch effect. Deze methode is gecontra-indiceerd bij koorts, verergering van ontstekingsprocessen en ernstige verzwakking van het lichaam. Fysiotherapie richt zich op:

• eliminatie van ontsteking;
  • het bereiken van een snellere verdwijning van de bron van ontsteking;
  • preventie van transformatie van acuut ontstekingsproces in chronisch;
  • verbetering van de functie van externe ademhaling;
  1. Magnetische therapie.

Deze methode helpt oedeem te verminderen, de bloedcirculatie en de gasuitwisseling in de longen te verbeteren. Met behulp van magnetische therapie wordt de viscositeit van secreties verminderd, pulmonale spasmen en irritatie van ontstoken weefsels geëlimineerd. Deze methode helpt ook het herstel van ontstekingen te versnellen en het immuunsysteem te versterken. Magnetische therapie na longontsteking zal helpen om het ontstekingsproces volledig te onderdrukken en chronische longproblemen te voorkomen.