De belangrijkste methoden voor revalidatie na longontsteking

Elke longontsteking leidt tot longschade en bedwelming van het hele lichaam. Afhankelijk van de ernst van de ziekte en de leeftijd van de persoon, kan de herstelperiode na de ziekte anders zijn. Om de resterende effecten na de ziekte en snel herstel te verminderen, is het noodzakelijk om een revalidatiekuur te ondergaan. Allereerst is het na longontsteking noodzakelijk om de immuniteit te herstellen. Daarom moeten tijdens de revalidatieperiode de volgende aanbevelingen worden opgevolgd:

• lichte lichaamsbeweging;
  • uitgebalanceerde voeding en suppletie met vitamine C en omega-3-zuren (bijv. Gold-Vit C 1000 Forte en Gold Omega 3);
  • regelmatige ventilatie van de ruimte;
  • regelmatige schoonmaak;
  • fysiotherapiebehandelingen voorgeschreven door een arts;
  • alleen wassen onder de douche, verbod op het nemen van warme baden;
  • opgeven van slechte gewoonten;
  • vermijd onderkoeling.

Bij revalidatie worden de volgende methoden gebruikt:

1. Ademhalingsoefeningen (speciaal ontworpen reeks fysiotherapie-oefeningen na longontsteking).

Ademhalingsoefeningen versterken de borstspieren, voorkomen verklevingen en littekens. Tijdens ademhalingsoefeningen voorziet het lichaam het bloed van zuurstof en optimaliseert het de uitstroom van lymfe uit de longen. Hierdoor herstelt het longsysteem veel sneller. Fysiotherapie-oefeningen in combinatie met ademhalingsoefeningen voorkomen complicaties van longontsteking. Bovendien verhogen dergelijke procedures de lichaamstoon, verlichten ze vermoeidheid en stimuleren ze de hersenactiviteit. Alle oefeningen moeten worden begeleid door een ervaren instructeur. Aan het einde van de cursus is het noodzakelijk om thuis door te gaan met ademhalingsoefeningen. Oefeningen worden aanbevolen in combinatie met massage en fysiotherapie.

1. Massageprocedures

Deze procedures beïnvloeden de receptoren van de huid, verhogen de bloedstroom naar de plaats van ontsteking en verbeteren de lymfedrainage. Dit helpt het aantal immuuncellen te vergroten. Het wordt aanbevolen om acupressuurmethoden te kiezen die worden gebruikt om de biologisch actieve gebieden te beïnvloeden.

1. Fysiotherapie

Fysiotherapieprocedures verbeteren de perifere, regionale en centrale bloedcirculatie en hebben een analgetisch effect. Deze methode is gecontra-indiceerd bij koortsstoornissen, verergering van ontstekingsprocessen en ernstige verzwakking van het lichaam. Fysiotherapie richt zich op:

• eliminatie van ontstekingen;
  • een snellere verdwijning van de ontstekingsbron bewerkstelligen;
  • voorkomen van transformatie van acuut ontstekingsproces naar chronisch;
  • verbetering van de functie van externe ademhaling;
  1. Magnetische therapie.

Deze methode helpt oedeem te verminderen, de bloedcirculatie en gasuitwisseling in de longen te verbeteren. Met behulp van magnetische therapie wordt de viscositeit van secreties verminderd, worden pulmonale spasmen en irritatie van ontstoken weefsels geëlimineerd. Deze methode helpt ook om het herstel van ontstekingen te versnellen en het immuunsysteem te versterken. Magnetische therapie na longontsteking helpt het ontstekingsproces volledig te onderdrukken en chronische longproblemen te voorkomen.