huid

Oorzaken van peeling en droge huid bij diabetes

Hoge suikerspiegels leiden tot destabilisatie, intracellulaire uitdroging van celmembranen en verstoring van het energiemetabolisme van huidcellen. Dit verstoort het normale herstel van de opperhuid en de vorming van een beschermende vetfilm. Dit wordt gevolgd door ernstige droogheid, verminderde huidelasticiteit en peeling. Daarnaast is de functie van de zweet- en talgklieren verstoord en ontstaan jeuk, scheurtjes en ontstekingen.

Hygiëne kan de ontwikkeling van deze huidlaesies helpen voorkomen. Toiletzeep vermindert de zuurgraad van de huid en vermindert zo de weerstand tegen verschillende ziekteverwekkers. Het is dus noodzakelijk om verzorgingsproducten te selecteren op basis van de kenmerken van de huid van de patiënt.

Een van de belangrijkste oorzaken van droogheid en hyperkeratose zijn:

1. Constante veranderingen in suikerconcentratie en wateronbalans.

Een verhoging van de glucosespiegels leidt tot een toename van het aantal plassen, omdat overtollige suiker in de urine wordt uitgescheiden. Door de bloedglucosewaarden te normaliseren en een aanhoudend vochttekort te elimineren, kan uitdroging worden voorkomen.

1. Aandoeningen van innervatie en werking van de zweetklieren.

Overmatig of onvoldoende zweten veroorzaakt door neuropathie heeft een aanzienlijke invloed op de conditie van de huid. Bij hyperhidrose is er uitslag en bij anhydrose – hyperkeratose. Dit veroorzaakt veel onaangename symptomen en problemen.

1. Schade aan kleine schepen.

De ontwikkeling van microangiopathie is een andere reden voor de achteruitgang van de huid. Wanneer arteriolen beschadigd zijn, wordt de stroom van vloeistof en voedingsstoffen naar de dermis verminderd. Zo begint de huid te jeuken en af te pellen.

Het opvolgen van de aanbevelingen van de arts is een voorwaarde om diabetes in het stadium van compensatie te behouden. Het is erg belangrijk om glucose-normaliserende medicijnen te nemen (zoals Glucobay of Daonil) op tijd.

Om de conditie van de huid te verbeteren heb je nodig:

• Controle van diabetes.

Het monitoren van de bloedglucosespiegels is het belangrijkste middel om de gezondheid van een patiënt te bewaken. Het gebruik van verzorgingsproducten is niet effectief als de bloedsuikerspiegel buiten bereik is. Het is noodzakelijk om de dagelijkse veranderingen in de glucosespiegels onder controle te houden.

• Naleving van het drinkregime.

Een optimale water- en elektrolytenbalans is een van de meest effectieve manieren om normoglykemie te behouden.

Probeer ook de volgende richtlijnen:

• houd de huid schoon door regelmatig te wassen, te douchen en af te vegen met een handdoek zonder de huid te wrijven;
  • vermijd te heet water en schuim;
  • gebruik roomzeep als alternatief voor gewone zeep;
  • gebruik na het baden lotions, maar breng ze niet tussen de vingers aan. Deze aanbeveling is te wijten aan het feit dat patiënten met diabetes vatbaar zijn voor de ontwikkeling van schimmelinfecties;
  • gebruik na volledige droging een vochtinbrengende crème die een extra effect heeft op de regeneratie;
  • probeer jezelf niet te krabben, ook niet als je erg jeukt. Krassen kunnen leiden tot infectie.

Als het probleem verergert, moet u het advies van uw arts of dermatoloog inwinnen.