Preventie van malaria

Malaria is een parasitaire tropische ziekte die wordt gekenmerkt door aanvallen van koorts, bloedarmoede, vergroting van de lever en milt, soms hemolytische geelzucht. In een ernstig beloop kunnen complicaties optreden als coma, infectieus-toxische shock, acuut nierfalen, bloedstolling, longoedeem, psychose, enz.

De ziekteverwekkers van malaria zijn eencellige micro-organismen van het geslacht Plasmodium, die van een zieke op een gezonde persoon worden overgedragen door een muggenbeet (dit is de belangrijkste transmissieroute van infectie). Parasieten, die het menselijk lichaam binnendringen, circuleren in het bloed en gaan vervolgens de lever binnen, waar ze zich ontwikkelen.

Voor de preventie van malaria moet een week voordat u naar het tropische land gaat, beginnen met het regelmatig ontvangen van een antimalariamiddel (Doxy-50 Acne Pack, Doxycycline), die het lichaam zal beschermen. De loop van het medicijn moet worden voortgezet gedurende de periode van verblijf in tropische landen en een maand na terugkeer naar het thuisland.

Met het begin van de zomervakantie neemt de stroom mensen die op toeristische reizen naar landen met een tropisch klimaat reizen toe. Maar dat de rest van de vakantie niet werd verduisterd door de ziekte, is het noodzakelijk om te weten over maatregelen ter preventie van de meest voorkomende ziekten, met pathogenen die mogelijk kunnen worden ontmoet. In het geval van het verschijnen van de primaire symptomen van de ziekte, moeten ze tijdig worden herkend. Voordat u zich op een reis voorbereidt, moet u contact opnemen met een arts en volledige informatie krijgen over de preventie van gevaarlijke tropische ziekten, zoals malaria.

De verborgen periode van tropische malaria duurt van een week tot een maand, in andere vormen – tot 2-3 jaar. Dat wil zeggen, ziek worden van malaria kan een jaar duren na terugkeer van een reis.

Sommige mensen krijgen malaria. Het is een populatie van landen met een tropisch en subtropisch klimaat – landen in Afrika, Zuid- en Midden-Amerika, Azië.

Symptomen

De ziekte begint acuut: er is hoofdpijn, koorts, verhoging van de lichaamstemperatuur tot 39-40C en hoger, mogelijk buikpijn, diarree, braken en huiduitslag. Er zijn mogelijke stoornissen van het bewustzijn, delirium, hallucinaties. De koorts kan voorafgaan aan een algemene aandoening, spierpijn, gewrichtspijn. Na enkele uren (meestal 6-8 uur) eindigt de aanval – de patiënt zweet zwaar, voelt zich zwak. Enige tijd na het begin van de ziekte wordt een duidelijke periodiciteit van de aanvallen vastgesteld. Dat wil zeggen als er een duidelijke herhaling is van dergelijke aanvallen na een bepaalde tijd – elke dag (over een dag of twee dagen), moet men nadenken over een mogelijke malariaziekte. De totale duur van malaria-paroxysme is 6-12 uur, bij tropische malaria kan dit worden uitgesteld tot een dag of langer.

Bij de eerste tekenen van de ziekte moet onmiddellijk een arts worden geraadpleegd.

Het wordt ook aanbevolen om bescherming tegen muggenbeten te gebruiken:

• Trek dichte, nauwsluitende, lichte kleding aan wanneer u na zonsondergang het huis verlaat
  • Sluit ramen en deuren met een rooster of gaas
  • Behandel de kamer voor het slapengaan met insecticiden in spuitbussen
  • Gebruik elektrische fumigators