Acne: soorten, symptomen, behandeling en preventie

Acne is huidpathologie, vergezeld van het verschijnen van papels en verstopping van de talgklieren. Het natuurlijke uiterlijk van de huid is verstoord, wat er in dit geval absoluut onaantrekkelijk uitziet.

In de geneeskunde zijn er verschillende varianten van deze ziekte, waaronder:

Gesloten en open comedonen.
Gesloten zijn kleine knobbeltjes van lichaamskleur, licht bult boven het oppervlak. Van buitenaf kunnen ze onzichtbaar zijn en door de aanraking worden waargenomen als lichte ruwheid of ongelijkheid. Geopend worden gevormd wanneer de inhoud naar buiten gaat (op het oppervlak van de dermis). Dit is het meest opvallende type comedonen, die zwarte stippen vertegenwoordigen.

Papulaire en pustuleuze acne.
Huidvet hoopt zich op in de beschadigde follikel, waarin bacteriën leven en zich beginnen te vermenigvuldigen. Het doet geen pijn totdat de follikel afbreekt, waardoor opgehoopt bacterieel materiaal op de omringende ruimte vrijkomt en het infecteert. Gewoonlijk bevinden de papels en puisten zich aan de oppervlakte en genezen ze gedurende één tot twee weken zonder littekens. Knijpen in puisten verhoogt het risico op wijdverbreide ziekte met vorming van cysten.

Knobbeltjes en cystische verschijnselen.
Mannen hebben last van te actieve talgklieren. Hun schade is gevaarlijk. Naarmate er grote convexe bulten worden gevormd, groeien ze in abcessen, waardoor de dermis wordt aangetast.

Oorzaken

Acne is een onvervreemdbaar “attribuut” voor veel adolescenten wanneer de rijping parallel loopt met de transformatie van veel metabolische processen. Aandoeningen die bijdragen aan de ontwikkeling van pathologie zijn onder meer:

• veelvuldig gebruik van decoratieve cosmetica;
  • luchtvervuiling;
  • minachting voor hygiëne;
  • ontstekingsprocessen in het lichaam;
  • ondervoeding;
  • premenstrueel syndroom;
  • afwijking in het maagdarmkanaal;
  • hormonale veranderingen.

Symptomen

De belangrijkste kenmerken zijn ontstoken etterende puistjes of stippen die door het hele gezicht en de nek verschijnen. Maar dit zijn uiterlijke manifestaties, en daarnaast is er de malaise van interne organen.

Behandeling

Veel mensen willen onafhankelijke therapieën toepassen en proberen thuis van het probleem af te komen. Moderne medicijnen verminderen ontstekingen, maar lossen het probleem niet op dat verborgen is in de hormonale reorganisatie of in de pathologie van organen.

De slechtste optie voor een persoon is de beslissing om het puistje uit te knijpen. Op de plaats van het puistje zijn er meestal verschillende nieuwe, dit komt door het feit dat de druk op de comedonen of acne de mest gedeeltelijk in de binnenste laag van de huid duwt. Een volledige therapie van een vergelijkbare situatie begint met een serieus onderzoek.

Therapie impliceert de benoeming van antibiotica (zoals Tetralysal), het professioneel verwijderen van alle acne en zwarte stippen, wat gepaard gaat met een afname van onderhuids vet en een diepe zuivering van de dermis. Na een dergelijke procedure is het noodzakelijk om het resultaat te fixeren, dagelijks te behandelen met speciaal geselecteerde medicijnen. Medische producten verschillen sterk van universele cosmetica tot professionele individuele remedies.

Preventie

Acnepreventie omvat zorgvuldige huidhygiëne, een gezond dieet en het vermijden van stressvolle situaties.