Infecties

Soorten bacteriële infecties en behandelingsmethoden

Infecties veroorzaakt door kleine eencellige micro-organismen worden bacteriën genoemd. De wetenschap weet dat bacteriën geen kern hebben en dat genetische informatie zich in het cytoplasma bevindt.

Soorten bacteriën

Bacteriën in de biologie worden volgens bepaalde criteria in groepen verdeeld. Afhankelijk van hoe bacteriën zich voeden, worden ze bijvoorbeeld onderverdeeld in saprofyten (geen ziekteverwekkers) en parasieten die zich voeden ten koste van anderen. In de tweede groep zijn er ook enkele soorten bacteriën die een persoon nodig heeft voor een goede vitale activiteit.

Afhankelijk van de vorm van de cel, zijn ze onderverdeeld in:

• Kokken zijn bacteriën in de vorm van een bal. Dit zijn streptokokken, stafylokokken, meningokokken, pneumokokken.
  • Staafvormige bacteriën die lijken op een rechte of gebogen staaf: E. coli, Shigella, Mycobacterium tuberculosis, difteriebacillus en de veroorzaker van tetanus.
  • Gedraaide bacteriën zijn spiraalvormige, kurkentrekkervormige micro-organismen die syfilis, leptospirose veroorzaken.
  • Vormmodificerende bacteriën hebben geen celwand.
  • Bacteriën met flagellaten die kunnen bewegen. Een treffend voorbeeld is de veroorzaker van cholera.

Ziekten veroorzaakt door bacteriën zijn vooral gevaarlijk vanwege de vergiftiging van het lichaam met gifstoffen van deze bacteriën. Deze gifstoffen veroorzaken ontstekingen en kunnen de interne organen van een persoon beschadigen. Zolang de bacteriën leven, geven ze exotoxinen af. Dode bacteriën maken endotoxinen vrij. Bij veel bacteriën die sterven, ontwikkelt zich een infectieus-toxische shock en dit veroorzaakt de dood van het organisme.

Bacteriële en virale infectie: wat is het verschil?

Bacteriën zijn heel anders dan virussen – ze zijn groter dan virussen en het is een compleet levend organisme dat voedsel nodig heeft om zichzelf te voorzien en te reproduceren.

Tot de twintigste eeuw worstelden artsen met bacteriële infecties op dezelfde manier als met virale infecties; ze hielpen het lichaam om te leren hoe het de kwaal zelf kon bestrijden. Het blijkt dat om bacteriën te doden, je speciale medicijnen antibiotica en sulfonamiden moet gebruiken.

Het is noodzakelijk om de kenmerken van beide soorten te kennen om te begrijpen hoe een virale infectie van bacteriële infectie door symptomen kan worden onderscheiden.

De incubatietijd van het virus is 1-5 dagen. Bacteriën kunnen zelfs na 2 weken verschijnen. De prodromale periode van een virale infectie is uitgesproken en duurt een dag; in een bacteriële, gaat het meestal onopgemerkt voorbij.

Bacteriële infectie veroorzaakt een hoge en vaak zeer snel stijgende temperatuur. Bij een virus brengen de ziekten de temperatuur niet boven de 38C. Gewoonlijk zijn otitis, sinusitis, bronchitis en longontsteking manifestaties van bacteriële schade. ARVI is een virale infectie.

Bacteriële infecties kunnen alleen worden genezen met antibiotica. Maar antibiotica zullen niet helpen met ARVI. Het vereist antivirale geneesmiddelen tijdens de prodromale periode.

Hoe bacteriële infecties te behandelen?

Wanneer een bacteriële ziekte wordt ontdekt, kan antibioticum (zoals Accuzon, Ampicillin, Apo-Amoxi) moet worden gebruikt om de ontwikkeling van de ziekte en de complicaties ervan te voorkomen. Het actieplan ziet er als volgt uit:

• Bezoek de dokter en diagnose;
  • Snelle aankoop van medicijnen voorgeschreven door uw arts;
  • Inname van geneesmiddelen strikt volgens de aanbevelingen van de arts of volgens de instructies in de verpakking.

Zelfmedicatie mag niet plaatsvinden!