Symptomen van postpartumdepressie

Aanbevelingen voor het helpen van vrouwen met postpartumdepressie

Depressiesymptomen zijn:

  • constant slecht humeur, angst, apathie, lethargie, melancholie;
  • dagelijkse stemmingswisselingen, “de ochtend is veel erger dan de avond”;
  • je wilt niet communiceren met je man, vrienden, familieleden;
  • de eetlust neemt af, de slaap verslechtert, niets bevalt, je wilt niets doen;
  • je hebt een schuldgevoel, het gevoel dat niemand je nodig heeft;
  • chronische ziekten worden vaak verergerd;
  • het gevoel van eigenwaarde neemt af, de aandacht is afwezig, gedachten staan vol met slechte voorspellingen.

10 tips voor het omgaan met postpartumdepressie

  1. Krijg genoeg slaap.

Mis geen enkele gelegenheid om overdag een dutje te doen als uw baby slaapt. Gebruik hiervoor alle middelen: maak het leven zoveel mogelijk eenvoudiger, vraag je moeder of schoonmoeder om een paar uur per dag naar je toe te komen, vraag je man om boodschappen te doen en schoon te maken.

  1. Probeer niet alles te doen.

Het maakt niet uit hoeveel je een ideale moeder wilt zijn, echtgenote, het is onwaarschijnlijk dat je slaagt. Het is beter om geen huishoudelijk werk te doen dan het zenuwstelsel uit te putten. Kalmeer en stel het schoonmaken uit tot een geschikter moment. Het belangrijkste is om jezelf niet te kwellen met de gedachte dat alles perfect zou moeten zijn. Alles komt goed, maar misschien een beetje later.

  1. Neem elke dag tijd voor jezelf.

Plan elke dag een kleine “leuke” activiteit: een korte koffiebijeenkomst met een vriend, een dagje winkelen, een boek of tijdschrift lezen, sporten of yogales. Laat u minstens een half uur per dag afleiden van zorgen over het kind en thuis. Het is erg belangrijk.

  1. Voeg licht toe.

Ga wandelen als het buiten licht is. ‘S Avonds moet het appartement goed verlicht zijn – dit helpt om het slechte humeur te overwinnen.

  1. Zeg de problemen hardop.

Als je ruzie hebt met je man of familieleden, zeg het dan nog eens hardop. In de meeste gevallen is het probleem niet zo erg als het op het eerste gezicht lijkt.

  1. Bespreek uw gevoelens.

Veel mensen denken dat praten over hun problemen slecht is. Dat het verboden is om anderen over uw problemen te vertellen. Dit is echter helemaal niet het geval. In plaats van constant boos te zijn op je man, kun je maar beter eerlijk toegeven dat je het niet leuk vindt. Vertel hem dat je je slecht voelt, dat je emotionele toestand slecht is.

  1. Leer ontspannen.

Ga in een comfortabele houding zitten, sluit uw ogen en adem langzaam en diep. Probeer de gedachtestroom in je hoofd volledig te stoppen. Ga zo minstens 3 minuten zitten. Dit zal je helpen kalmeren.

  1. Verlicht stress.

Als je boos bent of wilt huilen, doe dan wat je wilt. Of je kunt hard op de matras slaan of met luide stem schreeuwen. Het belangrijkste is om van de opgebouwde problemen af te komen.

  1. Zoek een assistent.

Het is goed als een van uw familieleden ermee instemt u te helpen. Het is beter als u meer tijd met uw kind doorbrengt. Het zal fijn zijn als iemand zorgt voor het schoonmaken, koken en boodschappen doen. Indien mogelijk kunt u contact opnemen met het schoonmaakbedrijf. Op deze manier kun je jezelf een beetje uitladen.

  1. Zoek professionele hulp.

Soms kun je in je eentje niet met een depressie omgaan. Zoek gerust hulp bij een psychotherapeut of een bekwame psycholoog. Misschien heeft u medische behandeling nodig. In de categorie Antidepressiva vindt u een breed scala aan antidepressiva. Houd er rekening mee dat als u borstvoeding geeft, u moet controleren of het geselecteerde medicijn compatibel is met borstvoeding!