hepatitis

Zenuwstelselaandoeningen bij hepatitis C

Hepatitis C is een virale ziekte die de lever aantast. Leverproblemen beïnvloeden de conditie van het hele menselijk lichaam, inclusief het zenuwstelsel. Soms is angst meer verontrustend dan de symptomen van het maag-darmkanaal. Dergelijke manifestaties moeten worden gecontroleerd en, indien nodig, medische hulp inroepen.

Leverbeschadiging door het virus treedt geleidelijk op. Aanvankelijk bestrijdt de lever de ziekteverwekker, maar na verloop van tijd neemt het vermogen van het lichaam tot zelfgenezing af. Hoewel de ziekte zich lange tijd niet manifesteert, zijn er op psychologisch niveau veranderingen. De volgende symptomen zullen optreden:

• depressie;
  • prikkelbaarheid;
  • agressie
  • overgevoeligheid;
  • vermoeidheid;
  • slapeloosheid.

Ook hebben patiënten met hepatitis C vaak een symptoom zoals hoofdpijn. Soms ontwikkelt zich neurasthenie. Het lichaam ervaart infectieuze intoxicatie, die de ophoping van schadelijke stoffen in de hersenschors veroorzaakt. Als gevolg hiervan is er een schending van de functionaliteit.

Patiënten met chronische hepatitis C klagen vaak over huidproblemen. Ook hebben velen van hen pijnlijke gewrichten, gevoelloosheid van de ledematen, rugpijn, die doet denken aan een elektrische schok. Dit alles heeft een zeer negatief effect op de psyche en veroorzaakt ernstige stoornissen.

Zenuwstelselaandoeningen kunnen niet alleen worden veroorzaakt door leverdisfunctie, maar ook door externe factoren. Vaak ontwikkelt een persoon die van zijn diagnose verneemt, een depressie.

Soms ontstaan mentale problemen in het stadium van niet-succesvolle behandeling. Ook veroorzaken de meeste antivirale geneesmiddelen die voor de behandeling worden gebruikt, psychische stoornissen. Maar het moet worden opgemerkt dat dergelijke redenen zeldzaam zijn. Dankzij nieuwe effectieve antivirale middelen (zoals Sovaldi of SoviHep) u kunt snel terugkeren naar uw gebruikelijke manier van leven.

Onderzoekers hebben een direct verband gevonden tussen leverziekte en chronische stress. Hepatitis wordt veel vaker gediagnosticeerd bij patiënten die constant nerveus zijn en slaapgebrek hebben.

Tijdens stress wordt de leverfunctie langzaam maar onomkeerbaar aangetast als deze niet op tijd wordt behandeld. Dit komt door vrije radicalen die de ophoping van vet activeren. Dit verzwakt de beschermende, filtratiefuncties van het lichaam, verhoogt het risico op vergiftiging door giftige stoffen en infectie met gevaarlijke micro-organismen.

Bij verslechtering van een psycho-emotionele aandoening is behandeling met speciale medicijnen noodzakelijk. Afhankelijk van de ernst van de symptomen, kan een persoon worden voorgeschreven:

• kalmerende middelen;
  • antidepressiva;
  • verandering van dagelijkse routine;
  • speciaal dieet;
  • lichte lichamelijke activiteit.

Tijdens deze periode wordt het ook aanbevolen om stressvolle situaties te vermijden, meer tijd buitenshuis door te brengen, voldoende te slapen en gezond voedsel te eten. Zodra de mentale toestand weer normaal is, kunnen de meeste sedativa worden gestopt.