EHBO-doos

Hoe u een EHBO-doos voor thuis organiseert

Elke persoon zou voor elke gelegenheid een minimale set medicijnen moeten hebben, vooral als er ouderen en kinderen in het gezin zijn. Het is niet nodig om veel medicijnen te kopen, sommige zijn niet zo lang houdbaar en er zijn speciale bewaarcondities. Maar de EHBO-doos moet iets bevatten dat kan helpen in een gewoon geval en iets dat kan worden gebruikt totdat de ambulance arriveert.

De inhoud van de EHBO-doos kan worden onderverdeeld in categorieën:

Materiaal voor verbanden en antiseptica – watten, verband, antibacteriële pleisters, chloorhexidine, waterstofperoxide, jodium. Dit alles kan worden gebruikt om de pijn te behandelen, het bloeden te stoppen en de wond te verbinden.

Medische apparatuur en diverse apparaten. Deze categorie omvat onder meer een tonometer, thermometer, pipet, klysma, neuszuiger, latex steriele handschoenen, wegwerpmaskers, warmer, maatlepel voor medicijnen, spuiten.

Geneesmiddelen kunnen ook worden onderverdeeld op basis van hun invloedssfeer:

Pijnstillers. Pijn kan verschillende aard hebben: hoofdpijn, kiespijn, menstruatiepijn, pijn in welk deel van het lichaam dan ook. Als de pijn acuut is (vooral in de buik), kunt u geen zelfmedicatie geven, u moet zo snel mogelijk een ambulance bellen. De bekendste pijnstillers: paracetamol, ibuprofen, citramon, ketanov, baralgin.

Spasmolytica. Spasmen komen vooral voor in de buikstreek en veroorzaken pijn. Drotaverine, verlicht bijvoorbeeld spasmen.

Wondgenezing medicijn. Ze zullen helpen bij brandwonden, snijwonden – Panthenol, Solcoseryl.

Medicijnen tegen verkoudheid. Druppels voor de neus, middelen tegen keelpijn, koortswerende middelen. In de EHBO-doos kunt u ook hoestpastilles doen, deze helpen keelpijn te verlichten.

Antihistaminica. Ze helpen bij schotallergieën en hun manifestaties. Bijvoorbeeld Suprastin, Tavegil.

Absorptiemiddelen. Ze kunnen helpen bij verschillende vergiftigingen: witte kool, enterosgel, polysorb, smecta.

Laxeermiddelen en enzymen. Ze helpen het probleem van obstipatie en problemen met de spijsvertering op te lossen. Glycerine zetpillen, kruidenthee, lactulose. Feestelijk, mezim forte.

Zalven voor verstuikingen en verwondingen. Ze hebben een pijnstillend, kalmerend effect. Viprosal, Fastum-gel, Nurofen-gel.

Kalmerende middelen. Valeriana, novo-pasit.

Geneesmiddelen tegen hoge bloeddruk en hartpijn – bisoprolol, nitroglycerine.

Hoe u medicijnen bewaart

Je kunt medicijnen niet achteloos bewaren – het is gevaarlijk, vooral als er dieren of kleine kinderen in huis zijn. Bovendien zal het moeilijk zijn om snel het benodigde medicijn te vinden. Voor de EHBO-doos kunt u het beste een speciale plank, kluisje en doos kiezen, waar de medicijnen zoveel mogelijk worden gesorteerd. Het is ook belangrijk om regelmatig de vervaldatum van tabletten, druppels en siropen te controleren. Sommige medicijnen zijn na opening slechts een maand of twee houdbaar. Het is niet mogelijk om medicijnen te bewaren waarvan de verpakking geen productiedatum heeft.

Je kunt kleine draagbare pillendoosjes met handige vakjes kopen in de winkel of drogisterij. Maar je kunt ook een gewoon doosje gebruiken. Dan zal het regelmatig innemen van pillen buiten u geen problemen opleveren en hoeft u geen grote verpakkingen medicijnen mee te nemen.