Vaginale candidiasis (spruw)

Volgens verschillende gegevens heeft ongeveer 70% van alle vrouwen minstens één keer in hun leven te maken met een ziekte als vaginale candidiasis, veroorzaakt door intense reproductie van schimmels van de familie Candida. Candidiasis vaginitis is een infectieziekte van het genitaal kanaal, hoewel de reden voor de manifestatie niet noodzakelijkerwijs onbeschermde geslachtsgemeenschap is. Candida-gist bestaat in het lichaam van alle vrouwen en maakt zichzelf pas bekend als er zich omstandigheden voordoen waaronder hun intense reproductie begint.

Symptomen van vaginale candidiasis

Symptomen van vaginale candidiasis zijn erg moeilijk te verwarren met de manifestaties van andere infectieziekten. Zelfs vóór het verschijnen van zichtbare tekenen, begint een vrouw al jeuk in de vagina te voelen, wat toeneemt na de waterbehandelingen met warm water en ‘s avonds.

De ziekte heeft verschillende opties: chronisch en acuut.

Acute vaginale candidiasis

Bij dit type urogenitale candidiasis zijn de inflammatoire veranderingen in het vaginale slijmvlies uitgesproken. De ziekte duurt niet langer dan 2 maanden en gaat gepaard met de volgende symptomen:

• kaasachtige consistentie excreta, die zowel matig als overvloedig kan zijn;
  • branderig gevoel en jeuk in het genitale gebied (vooral acuut na het plassen, seksueel contact, tijdens de menstruatiecyclus en bij het dragen van synthetisch linnen);
  • verhoogt de frequentie van urineren, waarbij er pijnlijke gevoelens zijn;
  • visueel zichtbare zwelling en roodheid van de vaginale wanden.

Aan het einde van 2 maanden, als de behandeling niet is uitgewerkt, gaat de spruw over in terugkerende vaginale candidiasis (chronische vorm).

Chronische vaginale candidiasis

Wanneer terugkerende ziektetekens zwak worden uitgedrukt of volledig verdwijnen, manifesteert zich periodiek:

Afscheidingen hebben een vloeibare consistentie, wit, geurloos;

Visueel kun je atrofie van het vaginale slijmvlies waarnemen;

Jeuk wordt bijna niet gevoeld, maar neemt toe na onderkoeling en geslachtsgemeenschap.

In perioden waarin de ziekte verergert, beginnen alle tekenen van een acute vorm zich te manifesteren.

Vaginale candidiasis tijdens de zwangerschap

Een zwangere vrouw heeft een hoger risico op het ontwikkelen van spruw door veranderingen in de hormonale achtergrond; daarom komt vaginale candidiasis bij zwangere vrouwen 4 keer vaker voor. Foetussen in de baarmoeder van de moeder lopen het risico niet minder besmet te raken met deze ziekte. De schimmel die spruw veroorzaakt, komt in de mond van de baby, treft de slokdarm en gaat over naar andere organen, waardoor het leven van de baby in gevaar komt. Zelfs als de foetus infectie vermijdt, is er een grote kans op infectie tijdens de bevalling, waarbij de baby door genitale kanalen gaat met een bestaande infectie.

Behandeling voor vaginale candidiasis

Over hoe vaginale candidiasis moet worden behandeld, is er veel informatie. Maar er zijn twee algemene regels voor de behandeling van candidiasis:

• Uitsluiting van het dieet enkelvoudige koolhydraten, vooral zoete voedingsmiddelen
  • Het gebruik van antischimmelmedicijnen, zoals Canesten-6, Canesten Vaginal Cream.