Climax

De climax is een periode waarin de karakteristieke leeftijdsgebonden veranderingen in het lichaam van een vrouw leiden tot het uitsterven van haar seksuele systeem. De productie van oestrogenen (de vrouwelijke geslachtshormonen) wordt tot een minimum beperkt. Meestal gebeurt het op de leeftijd van 45 tot 55 jaar. Behandeling en correctie van de climax moeten worden uitgevoerd om ongewenste effecten, veroorzaakt door herschikking in het endocriene systeem, te voorkomen.

De eerste tekenen van een climax bij vrouwen

Elk vrouwelijk lichaam is uniek, daarom beginnen de symptomen van een climax bij elke vrouw op verschillende manieren, en ze variëren in ernst. Typische symptomen van een climax zijn:

Toestroom

Toestroom tijdens de menopauze komt voor bij de helft van de vrouwen. Deze aandoening wordt gekenmerkt door een onverwachte verschijning van sterke hitte aan de bovenkant van het lichaam. Ook is er tegelijkertijd roodheid van de nek en het gezicht. Vaak storen influxen vrouwen ‘s nachts, wat leidt tot slaapstoornissen. Chronisch gebrek aan slaap wordt een oorzaak van een depressieve stemming en constante vermoeidheid.

Verhoogd zweten

Een van de eerste symptomen van de menopauze is meer zweten. Meestal treedt zweten tijdens de climax op tijdens de instroom. Het zweten kan zo sterk zijn dat het merkbaar wordt op kleding en het voorhoofd is bedekt met zweetdruppels.

Slapeloosheid

In de regel verschijnt slapeloosheid ook op de achtergrond van instroom. Binnen 2-3 seconden worden vrouwen wakker en wanneer de aanval voorbij is, kunnen ze niet lang slapen. Slapeloosheid kan optreden als gevolg van lage oestrogeenspiegels en ook een gevolg worden van depressie, angst.

Hoofdpijn

Na veranderingen in de menopauze kunnen migraineaanvallen optreden – het plotseling optreden van ernstige hoofdpijn in het temporale of frontale gebied. Een vergelijkbare toestand in een climax kan gepaard gaan met donker worden van de ogen, duizeligheid.

Scherpe stemmingswisselingen

Veel vrouwen merken bij het begin van de menopauze een scherpe verandering in de emotionele achtergrond. Een zorgeloze opgewekte stemming kan veranderen met onredelijke bezorgdheid, spanning, tranen, prikkelbaarheid.

Jeuk, droogheid van de vagina

De verlaging van oestrogenen tijdens de menopauze leidt tot veranderingen in de geslachtsorganen. Allereerst is er een dunner worden van het slijmvlies van de vagina en een afname van het aantal natuurlijke vloeistoffen. Als gevolg hiervan is er jeuk en droogheid van de geslachtsdelen. Tijdens seksuele contacten kunnen deze gevoelens worden versterkt en pijnlijk.

Ongeveer 50% van de vrouwen met een pijnlijke vorm van climax vindt een ernstige vorm van stoornissen, bij 35% is de gemiddelde en gemakkelijke graad van overgangsstoornissen slechts 15%. Bij gezonde vrouwen is er meestal een milde mate van menopauzale stoornis. Patiënten met welke ziekte dan ook hebben meer kans op atypische symptomen van een climax bij vrouwen.

Hoe de climax te verlichten?

Om manifestaties van de menopauze te vergemakkelijken, wordt een vrouw voorgeschreven om niet-hormonale kruidenremedies te krijgen die de symptomen van een climax elimineren en verzachten. Ze bevatten een complex van sporenelementen, vitamines en fyto-oestrogenen, die de belangrijkste tekenen van de menopauze beïnvloeden en de algemene toestand verbeteren. Ook wordt voor de neutralisatie van manifestaties van climax hormoontherapie gebruikt (Estradot 25, Estradot 50).