Vrouwelijke onvruchtbaarheid

Vrouwelijke onvruchtbaarheid is een pathologische aandoening, die zich manifesteert in het onvermogen om zwanger te worden. Een dergelijk probleem kan te maken hebben met anatomische defecten, het vrouwelijke immuunsysteem, hormonale onbalans en andere negatieve factoren. In de meeste gevallen leidt de behandeling tot het herstel van de vruchtbaarheid.

OORZAKEN

Overtreding kan het gevolg zijn van verschillende pathologische aandoeningen en aangeboren afwijkingen, waaronder anatomische en topografische veranderingen in het vrouwelijk lichaam die de doorgang van sperma en ei naar de plaats van bevruchting voorkomen, evenals veranderingen die het normale verloop van de zwangerschap verhinderen. Een grondige diagnose stelt u in staat om snel de oorzaak van de ziekte te bepalen.

De hoofdoorzaken van vrouwelijke onvruchtbaarheid:

• Pathologie van eileiders. Bemesting van het ei met sperma vindt plaats in eileiders. Tijdens het ontstekingsproces kan de tubaire onvruchtbaarheid optreden in dit anatomische gebied;
  • Endocriene veranderingen geassocieerd met ziekten van de klieren van de innerlijke afscheiding. Endocriene onvruchtbaarheid kan te wijten zijn aan een schending van de functies van de eierstokken, hypofyse, hypothalamus, bijnieren of andere klieren. Conceptie treedt niet op vanwege de afwezigheid van een volwassen ei in de eileider (ovulatie). Artsen noemen deze toestand meestal hormonale onvruchtbaarheid;
  • De vorming van verklevingen in de baarmoeder (als gevolg van chronische endometritis, intra-uteriene interventies) is onvruchtbaarheid van de oorsprong van de baarmoeder;
  • Aangeboren en verworven anatomische defecten van vrouwelijke geslachtsorganen, waarbij een volledige zwangerschap onmogelijk is. Helaas wordt congenitale onvruchtbaarheid zelden gecorrigeerd, maar het is soms mogelijk om een ​​operatie uit te voeren om de pathologie te elimineren;
  • Immunologische onvruchtbaarheid die optreedt als gevolg van onjuist werk van beschermende systemen van het lichaam. Het immuunsysteem van de patiënt scheidt immunoglobulinen af, waarbij het sperma aanvalt;
  • Genetische onvruchtbaarheid gekenmerkt door een defect in verschillende DNA-regio’s.

De bovenstaande oorzaken zijn slechts de meest voorkomende vormen van vrouwelijke onvruchtbaarheid. Er moet rekening worden gehouden met het feit dat de ziekte kan optreden als gevolg van andere aandoeningen.

Hoe vrouwelijke onvruchtbaarheid te behandelen

Herstel van reproductieve activiteit is mogelijk met behulp van chirurgische en therapeutische technieken. In de meeste gevallen kan de ziekte worden geëlimineerd met behulp van speciale medicijnen of de behandeling van primaire ziekten. Een populaire behandeling is het stimuleren van ovulatie met het gebruik van dergelijke medicijnen als Choriomon I.M./S.C. 5000IU, Clofert-100, Clofert-50, Fertomid-25, Fertomid-50. De chirurgische behandeling van onvruchtbaarheid bij vrouwen komt minder vaak voor.

Basis behandelingsopties:

• Herstel van endocriene balans en verbetering van ovariële functie. Op deze manier kunt u hormonale onvruchtbaarheid elimineren;
  • Medicinale correctie van het immuunsysteem met corticosteroïden en andere geneesmiddelen. Als een vrouw wordt gediagnosticeerd met auto-immuun onvruchtbaarheid, zal deze methode helpen de voortplantingsactiviteit te herstellen;
  • Eliminatie van ontsteking, seksueel overdraagbare infecties of andere structurele pathologieën. Voor dit doel kunnen therapeutische methoden of operaties worden voorgeschreven.

Extra manieren

Extracorporeale bemesting. Deskundigen extraheren vrouwelijke genitale cellen voor kunstmatige inseminatie en rijping van het embryo in de incubator. Een paar dagen later wordt de inplanting van het embryo in de baarmoeder uitgevoerd.