onvruchtbaarheid

Vrouwelijke onvruchtbaarheid

Vrouwelijke onvruchtbaarheid is een pathologische aandoening, die zich uit in het onvermogen om zwanger te worden. Een dergelijk probleem kan verband houden met anatomische defecten, het vrouwelijke immuunsysteem, hormonale onbalans en andere negatieve factoren. In de meeste gevallen leidt de behandeling tot herstel van de vruchtbaarheid.

OORZAKEN

Overtreding kan optreden als gevolg van verschillende pathologische aandoeningen en aangeboren afwijkingen, waaronder anatomische en topografische veranderingen in het vrouwelijk lichaam die de doorgang van sperma en ei naar de plaats van bevruchting verhinderen, evenals veranderingen die het normale verloop van de zwangerschap voorkomen. Een grondige diagnose stelt u in staat om snel de oorzaak van de ziekte te bepalen.

De belangrijkste oorzaken van vrouwelijke onvruchtbaarheid:

• Pathologie van eileiders. Bevruchting van het ei met sperma vindt plaats in eileiders. Bij het ontstekingsproces kan in dit anatomische gebied onvruchtbaarheid van de eileiders optreden;
  • Endocriene veranderingen geassocieerd met ziekten van de klieren van de innerlijke secretie. Endocriene onvruchtbaarheid kan te wijten zijn aan een schending van de functies van de eierstokken, hypofyse, hypothalamus, bijnieren of andere klieren. Bevruchting vindt niet plaats vanwege de afwezigheid van een rijpe eicel in de eileider (ovulatie). Artsen noemen deze toestand van hormonale onvruchtbaarheid meestal;
  • De vorming van verklevingen in de baarmoeder (als gevolg van chronische endometritis, intra-uteriene interventies) is onvruchtbaarheid van baarmoederoorsprong;
  • Aangeboren en verworven anatomische defecten van vrouwelijke geslachtsorganen, waarbij volledige zwangerschap onmogelijk is. Helaas wordt aangeboren onvruchtbaarheid zelden gecorrigeerd, maar het is soms mogelijk om een operatie uit te voeren om pathologie te elimineren;
  • Immunologische onvruchtbaarheid die optreedt als gevolg van onjuist werk van beschermende systemen van het lichaam. Het immuunsysteem van de patiënt scheidt immunoglobulinen af en valt sperma aan;
  • Genetische onvruchtbaarheid gekenmerkt door een defect in verschillende DNA-regio’s.

De bovenstaande oorzaken zijn alleen de meest voorkomende vormen van vrouwelijke onvruchtbaarheid. Houd er rekening mee dat de ziekte kan optreden als gevolg van andere aandoeningen.

Hoe vrouwelijke onvruchtbaarheid te behandelen?

Herstel van reproductieve activiteit is mogelijk met behulp van chirurgische en therapeutische technieken. In de meeste gevallen kan de ziekte worden geëlimineerd met behulp van speciale medicijnen of de behandeling van primaire ziekten. Een populaire behandeling is het stimuleren van de eisprong met het gebruik van medicijnen zoals Choriomon I.M./S.C. 5000IU, Clofert-100, Clofert-50, Fertomid-25, Fertomid-50. De chirurgische behandeling van onvruchtbaarheid bij vrouwen komt minder vaak voor.

Basis behandelmogelijkheden:

• Herstel van het endocriene evenwicht en verbetering van de eierstokfunctie. Op deze manier kunt u hormonale onvruchtbaarheid elimineren;
  • Medicinale correctie van het immuunsysteem met corticosteroïden en andere medicijnen. Als bij een vrouw auto-immuunonvruchtbaarheid wordt vastgesteld, zal deze methode de reproductieve activiteit helpen herstellen;
  • Eliminatie van ontstekingen, seksueel overdraagbare aandoeningen of andere structurele pathologieën. Voor dit doel kunnen therapeutische methoden of chirurgie worden voorgeschreven.

Extra manieren

Extracorporele bevruchting. Experts extraheren vrouwelijke geslachtscellen voor kunstmatige inseminatie en rijping van het embryo in de incubator. Een paar dagen later wordt het embryo in de baarmoeder geïmplanteerd.