longontsteking

11 symptomen van longontsteking die niet kunnen worden genegeerd

Longontsteking is een ontstekingsziekte van de longen. In de regel wordt het veroorzaakt door virussen (bijvoorbeeld influenzavirus of COVID-19) of bacteriën (inclusief soorten voorwaardelijk pathogene microflora van de bovenste luchtwegen). Deze micro-organismen komen de longen binnen wanneer een persoon een verminderde immuniteit heeft. Laten we eens kijken naar de symptomen die kenmerkend zijn voor longontsteking.

1. Uw toestand verbeterde eerst en daarna verslechterde.

Longontsteking ontwikkelt zich vaak als een complicatie van een aandoening van de bovenste luchtwegen. U krijgt bijvoorbeeld griep of andere SARS. Terwijl het lichaam de infectie bestrijdt, komen virussen of bacteriën die in de nasopharynx leven de longen binnen. Een paar dagen later overwon je de oorspronkelijke ziekte: de symptomen koorts, loopneus, hoesten, hoofdpijn nemen af en je voelt je beter.

Na een tijdje merkt het vermoeide immuunsysteem eindelijk een ontsteking op. Je voelt je veel slechter en hebt weer vervelende symptomen.

1. Hoge temperatuur.

Koorts bij longontsteking is veel erger dan bij verkoudheid. Bij SARS stijgt de temperatuur tot ongeveer 100,4°F, bij griep tot 100,4 – 102,2°F. Bij longontsteking kan de lichaamstemperatuur oplopen tot 104°F en zelfs hoger.

1. Je zweet veel.

Als je niet veel beweegt, je koorts hebt en veel zweet, let dan op dit symptoom. Maar meestal is dit een “beschermend” symptoom – zweet verdampt en helpt de zeer hoge temperatuur te verlagen.

1. U bent uw eetlust volledig kwijt.

Eetlust hangt af van de ernst van de ziekte. Bij een milde verkoudheid blijft het spijsverteringsstelsel normaal werken en heeft de persoon honger. Als we het echter hebben over ernstigere gevallen, worden alle krachten van het lichaam besteed aan het bestrijden van infecties. Het lichaam “schakelt” tijdelijk het maagdarmkanaal uit om geen energie te verspillen aan het spijsverteringsproces.

1. Je hoest vaak.

Een longontsteking hoest kan droog of nat zijn. Er wordt gesproken over irritatie van de luchtwegen en longen.

1. Bij hoesten verschijnt sputum.

Bij longontsteking zijn de longblaasjes gevuld met vloeistof of pus. Door te hoesten probeert het lichaam dit slijm kwijt te raken. Als dit werkt, kunt u geelachtig, groenachtig of bloederig slijm op de zakdoek zien.

1. Je merkt pijn op de borst.

Deze pijn betekent dat zich een aandoening zoals longoedeem heeft ontwikkeld. Nadat het door oedeem in omvang is toegenomen, begint het aangetaste orgaan op de zenuwuiteinden eromheen te drukken.

1. Kortademigheid.

Kortademigheid is een teken dat je lichaam niet genoeg zuurstof krijgt. Als je ademhaling sneller gaat, zelfs als je net uit bed komt om naar het toilet te gaan of thee voor jezelf in te schenken, kan dit een teken zijn van ernstige longproblemen.

1. Snelle hartslag.

Normaal gesproken is de polsslag bij volwassenen 60-100 per minuut. Iedereen heeft echter zijn eigen norm en het zou de moeite waard zijn om deze op zijn minst bij benadering te kennen.

Als uw hartslag in rust bijvoorbeeld niet hoger was dan 80 per minuut, en nu merkt u dat het meer dan 100 is geworden, is dit een zeer gevaarlijk signaal. Dit betekent dat het hart om de een of andere reden actiever is in het rondpompen van bloed door het lichaam. Gebrek aan zuurstof bij longontsteking is een van de factoren die dit kunnen veroorzaken.

1. Je voelt je moe.

De reden kan zijn dat de organen en weefsels niet genoeg zuurstof hebben. Daarom probeert het lichaam je activiteit te beperken en stuurt het signalen naar de hersenen over het gebrek aan kracht.

1. Lippen en nagels werden blauwachtig

Dit is een ander duidelijk teken van een gebrek aan zuurstof in het bloed.

Als u meer dan de helft van deze symptomen opmerkt, raadpleeg dan zo snel mogelijk uw arts of longarts.