11 symptomen van longontsteking die niet kunnen worden genegeerd

Longontsteking is een ontstekingsziekte van de longen. In de regel wordt het veroorzaakt door virussen (bijvoorbeeld influenzavirus of COVID-19) of bacteriën (inclusief soorten van voorwaardelijk pathogene microflora van de bovenste luchtwegen). Deze micro-organismen komen de longen binnen wanneer een persoon een verminderde immuniteit heeft. Laten we eens kijken naar de symptomen die kenmerkend zijn voor longontsteking.

1. Uw toestand verbeterde eerst en verslechterde vervolgens.

Longontsteking ontwikkelt zich vaak als een complicatie van aandoeningen van de bovenste luchtwegen. U krijgt bijvoorbeeld griep of andere SARS. Terwijl het lichaam de infectie bestrijdt, komen virussen of bacteriën die in de nasopharynx leven, de longen binnen. Een paar dagen later overwon je de oorspronkelijke ziekte: de symptomen koorts, loopneus, hoesten, hoofdpijn nemen af en je voelt je beter.

Na een tijdje merkt het vermoeide immuunsysteem eindelijk een ontsteking op. U voelt zich veel erger en heeft weer onaangename symptomen.

1. Hoge temperatuur.

Koorts met longontsteking is veel erger dan bij verkoudheid. Met SARS stijgt de temperatuur tot ongeveer 100,4 ° F, met griep tot 100,4 –102,2 ° F. Bij longontsteking kan de lichaamstemperatuur stijgen tot 104 F en zelfs hoger.

1. Je zweet veel.

Als je niet veel beweegt, je koorts hebt en veel zweet, let dan op dit symptoom. Maar meestal is dit een “beschermend” symptoom – zweet verdampt en helpt de zeer hoge temperatuur te verlagen.

1. U heeft uw eetlust volledig verloren.

Eetlust hangt af van de ernst van de ziekte. Bij een milde verkoudheid blijft de spijsvertering gewoon werken en heeft de persoon honger. Als we het echter hebben over ernstigere gevallen, worden alle krachten van het lichaam besteed aan het bestrijden van infecties. Het lichaam ‘schakelt’ het maagdarmkanaal tijdelijk uit om geen energie te verspillen aan het spijsverteringsproces.

1. U hoest vaak.

Een longontsteking hoest kan droog of nat zijn. Het gaat over irritatie van de luchtwegen en longen.

1. Bij hoesten verschijnt sputum.

Bij longontsteking zijn de longblaasjes gevuld met vocht of etter. Door te hoesten probeert het lichaam dit sputum kwijt te raken. Als dit werkt, kunt u geelachtig, groenachtig of bloederig slijm op de zakdoek opmerken.

1. U merkt pijn op de borst.

Deze pijn betekent dat er een aandoening is ontstaan zoals longoedeem. Door oedeem in omvang toegenomen, begint het aangetaste orgaan op de zenuwuiteinden eromheen te drukken.

1. Kortademigheid.

Kortademigheid is een teken dat uw lichaam niet genoeg zuurstof krijgt. Als je ademhaling versnelt, zelfs als je net uit bed komt om naar de badkamer te gaan of jezelf wat thee in te schenken, kan dit een teken zijn van ernstige longproblemen.

1. Snelle hartslag.

Normaal gesproken is de hartslag bij volwassenen 60-100 per minuut. Iedereen heeft echter zijn eigen norm, en het zou de moeite waard zijn om deze tenminste ongeveer te kennen.

Als uw hartslag in rust bijvoorbeeld niet hoger was dan 80 per minuut, en u nu merkt dat deze meer dan 100 is geworden, is dit een zeer gevaarlijk signaal. Dit betekent dat het hart om de een of andere reden actiever is in het rondpompen van bloed door het lichaam. Zuurstofgebrek bij longontsteking is een van de factoren die dit kunnen veroorzaken.

1. Je voelt je moe.

De reden kan zijn dat de organen en weefsels niet genoeg zuurstof hebben. Daarom probeert het lichaam je activiteit te beperken en stuurt het signalen naar de hersenen over het gebrek aan kracht.

1. Lippen en nagels worden blauwachtig

Dit is een ander duidelijk teken van zuurstofgebrek in het bloed.

Als u meer dan de helft van deze symptomen opmerkt, raadpleeg dan zo snel mogelijk uw arts of longarts.