Artritis: oorzaken, symptomen, behandeling, medicijnen

Artritis is een algemeen begrip van alle ontstekingsziekten van de gewrichten. Het kan zowel de belangrijkste ziekte zijn als de manifestatie van een aantal kwalen.
Elke zesde persoon wordt uitgeschakeld. Ondertussen is de ziekte gemakkelijk te voorkomen. Diagnose in een vroeg stadium zorgt voor volledig herstel. Men hoeft alleen maar hun levensstijl te heroverwegen en de alarmerende symptomen niet te verwaarlozen.

Typen artritis

Het beoefenen van reumatologen en orthopedisten in hun werk maakt gebruik van verschillende classificaties van ontstekingsziekten van de gewrichten. De meest uitgebreide is echter de classificatie die de oorzaken van deze ziekte beschrijft:

• Reumatoïde artritis is een aandoening van het bindweefsel die de kleine gewrichten aantast.
  • Septische artritis (infectieus) – een schimmel- of bacteriële infectie treft grote gewrichten, met name knie- of heupgewrichten. Dan zijn alle gewrichten betrokken bij het ontstekingsproces.
  • Jicht is een stofwisselingsziekte die wordt gekenmerkt door de ophoping van urinezuurzouten. Een kegel bij de duim is een manifestatie van dit type artritis.
  • De ziekte van Still is een vorm van reumatoïde artritis die zeer moeilijk te diagnosticeren is. In de meeste gevallen wordt het waargenomen bij kinderen onder de 16 jaar.
  • Spondylitis is een infectieziekte van wervels, voornamelijk bacteriële genese. Er zijn verschillende vormen van de ziekte – bijvoorbeeld spinale osteomyelitis en tuberculose spondylitis.
  • Andere minder vaak voorkomende vormen van artritis.

Oorzaken van ziekte

Artritis is een complexe en multifactoriële aandoening. De ontwikkeling is te wijten aan vele redenen. In de medische classificatie is het gebruikelijk om verschillende hoofdgroepen te onderscheiden:

1. Besmettelijke provocateurs – de aanwezigheid van virale en bacteriële ziekten.
  2. Traumatische oorzaken – de beschadigde gewrichten waren niet volledig hersteld, wat het ontstekingsproces veroorzaakte.
  3. Immunologische factoren – ongezonde voeding, gebrek aan vitamines, slechte gewoonten, inclusief het misbruik van cafeïnehoudende dranken, verhogen het risico op ziekte.
  4. Genetische aanleg. De ziekte kan worden overgeërfd.

Iedereen loopt gevaar, ook jonge kinderen.

Artritis behandeling

Artritisbehandeling vindt in verschillende stadia plaats. Elk van hen, vóór de therapie, heeft zijn eigen doelen en doelstellingen, die met behulp van bepaalde methoden worden geïmplementeerd. Als conservatieve standaardschema’s worden gebruikt in de beginfasen, kunnen in daaropvolgende stadia chirurgische ingrepen worden toegepast tot de verwijdering van de aangetaste gewrichten.

Medische behandeling

Allereerst is medische behandeling gericht op het verwijderen van de pijn en het hervatten van een normale levensstijl – slaap, werk, beweging en de uitvoering van dagelijkse activiteiten. De volgende medicijnen worden gebruikt:

• Ontstekingsremmende en pijnstillende geneesmiddelen (bijvoorbeeld Arcoxia, Mobicam-DT), die kunnen verlichten van de ziekte en het pijnsyndroom kunnen elimineren.
  • Chondroprotectors, die in staat zijn om kraakbeenweefsel te herstellen.
  • Antibiotica ander werkingsspectrum – behandeling van bacteriële ontsteking of abces.