yoga

De voordelen en effecten van yoga op het vrouwenlichaam

1. Versterking van het immuunsysteem.

Tijdens yoga wordt speciale aandacht besteed aan een goede ademhaling. Bij het uitvoeren van asana’s en tijdens ademhalingsoefeningen moet je langzaam en ritmisch door de neus ademen, met betrokkenheid van de buik en het middenrif.

Met deze ademhalingsmethode kun je:

• reinig uw longen effectief van gifstoffen;
  • verzadig bloed met zuurstof;
  • de bloedstroom in de bloedvaten verbeteren.

De meest bruikbare voor immuniteit zijn de neigingen naar de benen (Uttanasana en Padahastasana), Setu bandhasana (brughouding), Matsyasana (vishouding), Halasana (ploeghouding).

1. Normalisatie van hormonale niveaus.

Vrouwen zijn gijzelaars van hun hormonen. Overmatige of onvoldoende productie van een van deze kan een storing van het hele lichaam veroorzaken. Het uitvoeren van bepaalde yoga-asana’s activeert het hormonale systeem: bijnieren, eierstokken en schildklier. Het brengt de hormoonproductie in evenwicht en verbetert de gezondheid van de vrouw.

Met behulp van yoga kun je de hormoonspiegels normaliseren en het lichaam helpen met dergelijke problemen om te gaan:

• onvruchtbaarheid;
  • premenstrueel syndroom;
  • onregelmatige cyclus;
  • pijnlijke gevoelens tijdens de menstruatie;
  • ovariële disfunctie.
  1. Verbetering van de houding.

Bij een verkeerde houding lijdt het uiterlijk van de vrouw: de borst verliest zijn vorm, de buik steekt uit en het lopen wordt verstoord. Slouching heeft ook negatieve gezondheidseffecten:

• rug- en nekpijn;
  • hernia en uitsteeksel van de wervelkolom;
  • compressie van inwendige organen;
  • stoornissen in de bloedsomloop.

Asana helpt om de spieren van de rug te versterken en misvormingen van de wervelkolom te verminderen. Ze helpen de voeding van het ruggenmergweefsel te verbeteren, wat de ontwikkeling van osteochondritis en het optreden van hernia’s tussen de wervels voorkomt.

1. Anti-verouderingseffect.

Regelmatige systematische oefeningen zullen vrouwen helpen zich te ontdoen van zowel externe manifestaties van ouderdom (rimpels en grijs haar) als interne (verminderde efficiëntie, gewrichts- en rugpijn).

1. Ontwikkeling van lichaamsflexibiliteit.

Yogalessen verhogen de elasticiteit van ligamenten en pezen en stellen je in staat om sierlijkheid en soepelheid van beweging te bereiken. Het effect zal niet alleen tijdens de training merkbaar zijn, maar ook in het dagelijks leven.

1. Gewichtsverlies.

Yogalessen helpen de werking van het spijsverteringsstelsel en de stofwisseling te verbeteren. Goed voor gewichtsverlies zijn:

• neigingen naar de benen (Pashchimottanasana);
  • tractie (Uttanasana, Parshvottanasana, Balasana);
  • wendingen (Ardha Matsyendrasana, Parivritta Utkatasana);
  • omgekeerde houdingen (Sarvangasana, Shirshasana).
  1. Helpt bij het omgaan met stress.

Wanneer een persoon stress ervaart, neemt de cortisolproductie in het lichaam toe. Tijdens sommige asana’s en tijdens meditatie neemt het niveau van dit hormoon af. Regelmatige oefening helpt dus om met stress om te gaan, zenuwaandoeningen en slapeloosheid te voorkomen.

1. Het lichaam voorbereiden op de bevalling.

Yogalessen helpen je om het lichaam voor te bereiden op de bevalling, het verloop van de zwangerschap, de bevalling en de periode na de bevalling te vergemakkelijken.

Yoga voor zwangere vrouwen zal helpen:

• rugpijn verlichten;
  • de manifestaties van toxicose verminderen;
  • verlicht zwelling, zwaar gevoel in de benen;
  • verlaagt de bloedsuikerspiegel;
  • vermindert de vorming van striae op de huid.